|
Afslutning
Det burde efterhånden være klart at der er to spor
hos den tidlige Ernst Jünger, to spor der på forskellig
vis supplerer hinanden og uddyber hinanden, nemlig krigen og livsfilosofien.
Den måde de to spor supplerer hinanden på udgør
selve indholdet i Jüngers første bøger. Med fokus
på de to spor er det klart at Jüngers første bog
In Stahlgewittern primært kører i det første
spor, krigen, mens hans anden bog Der Kampf als inneres Erlebnis
primært kører i det andet spor, livsfilosofien. Men
som sagt er de to spor uadskillelige, Jüngers livsfilosofi
er i høj grad hans udgangspunkt, og krigen er hans objekt,
selve det han tolker livet ud fra, mens livsfilosofien er den måde
han gør det på. Man kan ligefrem opstille følgende
grundmodel for indholdet i Jüngers første bøger:
Kampen i krigen er udtryk for livet, og soldaten er her den uundværlige
tolker af kampen. Der er her tale om en grundlæggende tegnmodel
der går igen igennem alle Jüngers første bøger,
og det gør det umiddelbart nemt at forstå ham, men
sandheden er dog at Jünger ikke er så nem at forstå.
Som vi har set er Jüngers tankegang ret dyb og meget sammenhængende,
den er i sidste ende en nietzscheansk tolkning af livet ud fra krigen.
Jüngers tematik udgør i sidste ende en undersøgelse
af livet, den er et livsfilosofisk spørgsmål knyttet
sammen med et livsfilosofisk svar, hvor krigen og kampen netop er
både spørgsmål og svar, men altså ud fra
en nietzscheansk tankegang. Jeg skulle således forlængst
have påvist at krigen og livsfilosofien hos Jünger ikke
kan adskilles. Hos Jünger er krigen livsfilosofi og livsfilosofien
er krig.
Men skiller man tingene lidt ad kommer der flere ting til syne,
bl.a. en række paradokser. Et ganske centralt paradoks er
Jüngers sammenknytning af det man kunne kalde det dyriske i
mennesket og det man kunne kalde det heltemodige i mennesket. Det
dyriske, de dybere drifter, er det der i første omgang gør
kampen mulig, mens det heltemodige, idealerne, er det der i anden
omgang gør kampen meningsfuld, smuk og muliggør selvopofrelsen.
De to ting, det dyriske og det heltemodige, er for Jünger meget
afgørende i sammenhæng, men den måde de ifølge
Jünger supplerer hinanden på, afslører først
og fremmest en nietzscheansk tankegang, ifølge hvilken de
er udtryk for henholdsvis det dionysiske og det apollinske, menneskets
drifter mod henholdsvis den skrækkelige sandhed og den smukke
illusion. Jüngers centrale paradoks, hans nødvendige
sammenknytning af det dyriske og det heltemodige, er altså
en central del i hans livsfilosofi, paradokset er ifølge
Jünger en afgørende og uundværlig del af livet.
Uden det dyriske er der ingen drift, og uden det heltemodige mister
alting sin betydning. Det heltemodige i mennesket er det der på
frugtbar vis strukturerer livsdrifterne til den heltemodige kamp.
Heltemodet er således lig med menneskets vilje til magt.
Det kan godt være at Jüngers fokusering på den
heltemodige kamp, kampens renhed, afslører en modstand mod
krigens urenhed, en modstand der måske er udtryk for en fundamental
angst, angst for meningsløsheden, men her bevæger vi
os ud i gætterier, der ikke findes meget belæg for i
Jüngers tekster, idet disse først og fremmest er udtryk
for en livsfilosofi, en livsfilosofi der netop er fokuseret på
krigens og kampens meningsfuldhed i sig selv. Og det kan godt være
at Jüngers idé om heltemod og tapperhed som det styrende
princip i kampen efterhånden er en anakronisme, det ville
han i hvert fald selv være den første til at indrømme.
Men den kritik man kan mobilisere mod den tidlige Jünger er
efter min mening ikke nær så interessant som det Jünger
rent faktisk afslører for os. Idet Jünger på så
tydelig vis fremlægger sin tankegang afslører han samtidig
det der ligger bag. Vi kan måske nok afvise hans idé
om heltemodet og tapperheden, som et menneskeligt håb om skønhed
i krigens verden, men vi kan vanskeligt afvise hans afsløring
af menneskets dyriske drifter, blodtørsten, og det er mindre
sjovt. Ud fra et syn på verden hvor krigen findes, hvor menneskets
blodtørst kommer til udtryk, er det således svært
ikke at følge i Jüngers og Nietzsches fodspor og lede
efter en smukkere men sandfærdig fremstilling, et smukkere
princip mennesket kan strukturere sine drifter efter. Og i krigens
kampsituation, findes der da noget smukkere princip end selvopofrelsen
via heltemodet, tapperheden i kamp? Der findes et meget teoretisk
og meget selvopofrende alternativ og det er den pacifistiske indstilling,
at lægge våbnene fra sig, altså selvopofrelsen
via passiviteten. Til dette alternativ kan man komme med en i denne
sammenhæng meget aktuel kommentar: Der er her ikke tale om
en strukturering af menneskets drifter, men en direkte afvisning
af dem. Jeg finder således Jüngers opfattelse af krigen
og mennesket langt mere interessant end den pacifistiske opfattelse.
Jüngers opfattelse af krigen siger uden tvivl en hel del om
menneskets historie, men mon ikke også den derved siger lige
så meget om mennesket som sådan.
litteratur
(c) |